hjulen rullar på

Jesus heliga Amalia och Maria och hans moster. Julen strök förbi ganska omärkt! Fast jag la märke till den. Ett minnesmärke att spara i hjärtat för det som gjorde denna jul unik var enkelheten. Den härliga.

Julklapparna inhandlades på 1h och 25min, den 23 december. Blev riktigt nöjd! Kände att jag kunde bräsa på med kosing (i mina mått mätt jaja inget annat) och skämma bort min familj. Att slå in dem var lika tråkigt som vanligt.

Jag städade rummet. Äntligen! Vi kom aldrig iväg dagen innan (ingen var förvånad) och dan före dopparedan "firades" hemma framför TVn. Efter många om och med sattes plastjulgranen upp och klädder. Jag la inte en hand på den. Har jag tappat glädjen med julen? Usch nej. Men ska den kläs ska den kläs traditionsenligt; på julaftonsmorgon i ottan med alla syskon under tissel och tassel för att inte väcka föräldrarna som har varit uppe hela natten och pyntat huset med smällkarameller i varje dörröppning och tomterepet i trappan. Mottot för julgransprydningen är "more is more". Allt ska upp, och lite till. Den blir inte fager att se på. Men den är klädd med kärlek.

Så var det inte i år. Inte heller förra året. Jag klagar inte! Jag trivs ypperligt med att fira julen i Falun, med släkten omkring sig. Men då kunde vår gran i år kläs av dem som ville! Nu är den i alla fall fager.

Den 24e rullade istället bilen. Vi spelade den nybrända skivan där "Possibility" gick på repeat och jag ville återigen vara olyckligt kär. Sen teasade mamma och körde sönder "All I Want For Christmas is You" m Mariah Carey. Till slut fick alla rå-damp när den spelades. Pappa och jag hade årets bråk som slutade i tårar och minus-julstämning. Vi är fortfarande inte sams. Men med orden "då kan du lika gärna flytta ut ur vårt hus för ingen vill ha dig där om du ska ha såna attitydsproblem" blir inte jag sams med någon på en gång. Om det är min egen far kan jag inte ens göra som jag brukar och le bort problemet. Inte ens på julafton.

Jag sminkade bort gråtränderna och kramades med Linnea. Sen kom vi till morfar och med en gång glömdes tråkigheterna bort. Julmat, julstämning, julmys i överflöd. Kusiner, kramar, kyssar tills man knappt orkade. Tomten kom och vi delade ut paket. Mina rim var epic. Julklapparna jag fick med. Jag älskade allt!

Annandag jul idag och jag börjar bli riktigt trött. Nu ska jag krypa ner under mina dubbla duntäcken och fyra kuddar (julklappar!) i mina Ullmax trosor och känna mig precis som den prinsessa jag är.

PUSS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0